ВІДКРИТИЙ ЛИСТ УКРАЇНСЬКИХ СПІВАКІВ, МУЗИКАНТІВ, АВТОРІВ, ПІДПРИЄМЦІВ ШОУ-БІЗНЕСУ З ПРИВОДУ КАТАСТРОФІЧНОЇ СИТУАЦІЇ В АУДІОВІЗУАЛЬНОМУ ПРОСТОРІ УКРАЇНИ

24.02.2005

Чому в українському теле- радіо ефірі майже відсутні українські виконавці?

24 лютого відбулась прес-конференція ініціативного комітету з підтримки “Відкритого листа українських співаків, музикантів, авторів, підприємців шоу-бізнесу з приводу катастрофічної ситуації в аудіовізуальному просторі України”. Організатори прес-конференції в черговий раз звернули увагу на катастрофічний стан вітчизняного шоу-бізнесу в своїй державі, який виник в першу чергу не через відсутність законів, а через необов’язковість їх виконання українськими чиновниками. Зокрема, відповідно до Закону України “Про телебачення і радіомовлення”, не менше 50 відсотків від загального обсягу мовлення кожної телерадіоорганізації мають становити передачі (фільми) виготовлені в Україні. В той же час за результатами незалежного моніторингу ефіру, до 90% ефірного часу на радіо та до 85% ефірного часу на ТБ заповнено іноземним продуктом. Цей факт посилюється тим, що таким “іноземним” продуктом є виключно російські виконавці, а культура інших слов’янських народів (білоруська, польська, чеська, словацька, югославська) практично не представлена. Організатори навели попередній список з 1561 альбомів (записи на CD та MC) виконавців з України, які включають більше 10000 пісень, та не можуть попасти в телерадіоефір через штучні перепони. Слухача позбавлено права вибору, що призводить до викривленої ситуації, коли не попит породжує пропозицію, а пропозиція породжує попит. Саме тому було вирішено створити громадянський ініціативний комітет для привертання уваги до проблеми та вимагання від влади виконувати покладені на неї обов’язки.

Олександр Зирін, який відкрив конференцію, зокрема сказав: “Зараз не існує відкритої і врівноваженої інформації щодо доступу виконавців у вітчизняний теле- і радіоефір. На це існують серйозні, але і штучні причини, які, як правило, є незаконними. Можливо, відкритий лист до найвищих посадовців держави є не найкращим способом привернути увагу, але його ініціатори намагалися вказати на дійсно болючу проблему. Як наслідок, навіть після оголошення щодо збору підписів під листом (5-го лютого) кількість вітчизняних виконавців в ефірі зросла десь на 20%. Досить було лише почати говорити”.

Від імені музикантів взяв слово Олександр Литовка: “Я давно працюю в сфері шоу-бізнесу з рок-музикантами. Зараз є багато талановитих і перспективних молодих виконавців. Коли на радіо чи телебачення приходять ці музиканти – їм відмовляють, тому що “не той формат”. Чим нижча якість виконавця, тим більше його крутять. Через це наші молоді виконавці будуть їхати в інші країни і представляти інші держави, а не нас. Саме тому ми вирішили почати відстоювати свої права”.

Організатори прес-конференції привернули увагу присутніх журналістів на неофіційне вимагання оплати (від 50 до 100 доларів за один показ), які повинні сплатити виконавці за “просування” в ефір свого продукту. О.Зирін: “Незаконним є вимагання оплати за вихід в ефір. Коли я звернувся з проханням надати офіційний прайс-лист за вихід в ефір, то мені відмовили. Більше того, якщо “Русское радио” говорить про певний “російськомовний формат”, той хай в ньому буде відповідно до Закону України 50% російськомовних виконавців з України. Тоді все буде нормально”.

Під час прес-конференції звучали провокаційні запитання від журналістів каналів Інтер (Руслан Ярмолюк) та “1+1” (Олена Мацюцька). Зокрема, Руслан Ярмолюк в своєму питанні назвав громадянську ініціативу групи виконавців, що підписали лист, “виступом за компанію”, а під час запису він давав вказівки оператору припиняти зйомки найбільш гострих моментів, де йшлося про винність в ситуації Л.Кучми як гаранта законності та В.Януковича як голови виконавчої влади. Олена Мацюцька ж пропонувала навести докази вимагання хабарів від вітчизняних виконавців, свято віруючи в те, що такі дії виконуються по накладній та обкладаються податками всюдисущої ДПАУTM.

Нижче наводимо прес-реліз організаторів конференції:

Пресова конференція з приводу оприлюднення для друкованих ЗМІ, ТБ та радіо “Відкритого листа українських співаків, музикантів, авторів, підприємців шоу-бізнесу з приводу катастрофічної ситуації в аудіовізуальному просторі України”.

Повідомлення для ЗМІ

В аудіовізуальному просторі України штучно створено ситуацію, за якої музичний матеріал вітчизняних музикантів, авторів, підприємців не може потрапити на суд основного споживача – глядача та слухача нашої країни.

На порушення норм діючого в Україні законодавства ефір телеканалів та радіостанцій став недоступний для вітчизняних пісень та композицій – до 90% ефірного часу на радіо та до 85% ефірного часу на ТБ заповнено іноземним продуктом. При цьому для виправдання такого становища через ЗМІ неодноразово і настійливо розповсюджуються міфи щодо реального стану вітчизняної музики.

Міф перший – вітчизняної музики абсолютно недостатньо для високоякісного заповнення ефіру хоча б на 50%, обумовлених законом: студії звукозапису в країні та виробники „не створюють” належної кількості аудіо- (пісні, композиції) та відеоматеріалу (кліпи, ТБ-версії концертних виступів).

Міф другий – музика, створена в Україні, за своєю якістю не відповідає тим або іншим критеріям, висунутим теле- та радіомовниками та не відповідає обраним „форматам” та „стандартам”.

Міф третій – радіослухачі та телеглядачі просто „не замовляють вітчизняної музики, вона „не має попиту” і це призводить до падіння „рейтингів” теле- та радіоканалів.

Існують і розповсюджуються і інші думки: вітчизняні музиканти „вимагають” від телерадіомовників сплати авторської винагороди, вітчизняні музиканти „не вміють” зіграти „наживо” або просто заспівати і т.д.

При цьому жодного разу в ЗМІ не були оприлюднені коректні та змістовні факти або результати тих чи інших ґрунтовних досліджень щодо вищенаведених міфічних висловлювань програмних директорів, ведучих та керівників телерадіомовних компаній.

Таким чином із органічної і цілісної системи вітчизняного шоу-бізнесу штучно вийнято чи не головне – можливість ознайомлення споживачів (слухачів та глядачів) із самим музичним продуктом. Таким чином вітчизняну пісню штучно позбавлено можливості на рівних конкурувати з іноземною музикою. Слухач не має можливості знайомитися з продуктом і не купує аудіо- та відеоносії. Підприємці, менеджери та продюсери позбавлені можливості організовувати платні концерти вітчизняних виконавців. Шоу-бізнес не працює з належними фінансами. Держава не отримує податків.

Вітчизняні музиканти, автори, менеджери, продюсери потребують одного – належного виконання та суворого контролю за виконанням чинних норм наших законів. Під цією законною вимогою поставили свої підписи справжні професіонали, які мають право сказати можновладцям своє слово: ці співаки і музиканти представляли Україну і свою творчість на десятках міжнародних та всеукраїнських музичних фестах, ставали лауреатами різних премій, перемагали і отримували Гран-прі, вони створили сотні годин різної вітчизняної музики, якісно записали її на відео і аудіо, вони виходили на сцени до сотень, тисяч, десятків тисяч глядачів і слухачів.

Один із цивілізованих шляхів нагадати можновладцям про проблему – публічно, спокійно, виважено та упевнено нагадати їм про їхні реальні можливості та обов’язок. Обов’язок гарантувати конституційні права та забезпечувати неухильну і високоефективну роботу виконавчих органів.

Джередо: dialogs.org.ua

Президенту України
Кучмі Л.Д.
Прем’єр-міністру України
Януковичу В.Ф.

Вітчизняний шоу-бізнес штучно поставлений в умови, за яких якісний музичний продукт не може зустрітися зі своїм реальним споживачем – українським людом.
Особливо гострою та болючою є катастрофічна ситуація в аудіовізуальному просторі України.
За оцінками фахівців – більше ніж 90 відсотків ефірного часу практично всіх радіомовників на території України заповнені іноземним музичним та творчим продуктом. Приблизно такі самі співвідношення спостерігаються і у показі вітчизняного музичного телепродукту телеканалами, які ведуть мовлення в нашій державі. З ефіру практично зникла вітчизняна музика всіх стилів та музичних напрямків – від традиційної естрадної та популярної до самобутнього українського року. Аудіовізуальний простір України фактично обслуговує економіку іноземного шоу-бізнесу. Штучне блокування доступу до українського телевізійного та радіоефіру вітчизняної музики призводить до вкрай нерівних та невигідних стартових умов для виконавців з України у створенні і записі оригінальних фонограм, подальшій концертно-гастрольній діяльності на рідних теренах та реалізації легально створеного аудіопродукту на різних аудіоносіях (CD та касети). А відтак – українська держава втрачає не тільки у царині культури а і в економіці, адже до бюджету не надходять вкрай необхідні і солідні податкові надходження.
Разом з тим за часи становлення та розвитку української незалежності автори, композитори, музиканти, підприємці зробили серйозні кроки для утвердження шоу-бізнесу у своїй країні. Працюють сотні вітчизняних продюсерських, творчих та технічних фірм, створено і виконуються сотні нових вітчизняних пісень та композицій, записано та видано сотні аудіоальбомів в різних стилях вітчизняної сучасної музики, при цьому деякі з цих альбомів реально продані сотнями тисяч екземплярів, проведені десятки помітних музичних фестивалів. Українські музиканти та співаки упевнено виходять на сцени та музичні ринки сусідніх країн, здобувають перемоги та стають лауреатами знаних міжнародних фестивалів.
Хочеться звернути увагу на той факт, що наші професіонали не потребують, на відміну від творчої молоді, введення додаткових фінансових пільг. Проблема знаходиться в іншій площині – йдеться про системне, свідоме невиконання та ігнорування телерадіоорганізаціями та певними державними службовцями уже діючого законодавства України – нашої Конституції та низки Законів (Закони України „Про телебачення і радіомовлення”, „Про мови …”, „Про рекламу”, „Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”). Саме відсутність реального контролю за виконанням Законів нашої країни, фактичне потурання численним порушенням з боку спеціалізованих органів державного управління, пасивна позиція низки державних чиновників у розробці та прийнятті вкрай потрібних для практичної роботи підзаконних актів, які дозволили б чітко відстежувати та жорстко реагувати на такі порушення, і призвели до сьогоднішньої катастрофічно тяжкої ситуації в аудіовізуальному просторі нашої держави. Відсутність належної і адекватної діяльності телерадіоорганізацій, в якості зацікавлених, рівноправних та державницьки зорієнтованих партнерів , в свою чергу, потужно гальмує розвиток цивілізованого шоу-бізнесу в нашій країні – галузі, в якій багаторічною працею фахівців створено належні творчі та технічні передумови, закладено певну інфраструктуру для її стрімкого та ефективного розвитку. До того ж не виправдалися і сподівання вітчизняних співаків, музикантів, авторів та підприємців на проведення в Україні року культури – ситуація в радіо та телеефірі на краще не змінилася.
Для реалістичного і швидкого поліпшення ситуації пропонуємо терміново звернути увагу і чітко відреагувати на численні факти порушення вітчизняного законодавства телерадіоорганізаціями України, прискорити та поліпшити якість підготовки підзаконних актів, які спрямовані на деталізацію відповідальності щодо недотримання умов виданих телерадіоорганізаціям ліцензій. Ці та інші кроки виконавчої гілки влади, які будуть спрямовані на підтримку українських музикантів, виконавців, виробників дозволять створити в Україні певний позитивний клімат, який сприятиме стабільному і успішному розвитку саме вітчизняного шоу-бізнесу. Наявність такого сприятливого середовища і є запорукою ефективної творчості та дієвої роботи в сфері українського шоу-бізу.

На сьогодні до публічного звернення приєдналися:

Александров Олексій джазовий музикант (гурт „Еr. J. Orchestra”)
Алексєєв Михайло музикант (гурт „Брати Карамазови”)
Антонюк Дмитро журналіст
Антонюк Валерій музикант гурту „Лътонапрокат”
Артемонова Марія музикантка (гурт „Потужні дівчата”)
Барабанщиков Микола музикант( гурт „Raspirators”)
Боднарук Жанна співачка
Бондарів Ілля музикант гурту „Подкурить”
Бондаренко Євген музикант(гурт „Katharsis”)
Виноградов Юрій (George) музикант
Гандзюк Юрій директор рекордінгової компанії „Атлантік”
Герасимчук Леся співачка (гурт „Королівські Zайці”)
Гольочек Микола керівник ансамблю „Будьмо!”
Гоцко Василь керівник гурту „Холодне Сонце”
Гулій Ярослав співробітник мистецької агенції „Саме так!”
Грогуль Олександр музикант гурту „Истерія”
Добрий-Вечір Дмитро лідер гурту „Вій”
Домішевський Ростислав музикант, директор групи Юлії Лорд
Драч Едуард кобзар
Євтушенко Олександр музичний оглядач
Завислюк Васил музикант (гурт „Холодне Сонце”)
Зібров Павло співак
Зелений Юрій музичний оглядач
Зирін Олександр ТБ-продюсер та режисер
Кадуріна Олександра музикантка (гурт „Потужні дівчата”)
Карамазов Олег співак, автор пісень(гурт „Брати Карамазови”)
Карашівський Юрій менеджер гурту „Гуцул Каліпсо”
Карпенко Анатолій композитор, продюсер мистецького центру „Скарб”
Козир Янка співачка (гурт „Оркестр Янки Козир”)
Корнієнко Олександр модератор українського порталу мультиспілкування
Киктенко Роман музикант (гурт „Оркестр Янки Козир”)
Красиловський Олег видавець музичного часопису „Еще раз о музыке…”
Кугіт Ігор директор ГО „Арт Екзистенція”
Кудріна Галина співачка гурту „Святошинський хрест”
Лемеш Денис музикант гурту „Last Hope”
Литовка Олександр продюсер гурту „Оркестр Янки Козир”
Макієвський Станіславпродюсер, музичний методист-теоретик
Малко Роман журналіст
Манек Сергій співак
Матвійчук Анатолій співак,композитор,поет
Мельник Соломія музикантка (гурт „Потужні дівчата”)
Міщенко Юлія співачка, лідер гурту „Таліта Кум”
Назаренко Двенислава музичний журналіст
Нищу Євген актор
Самая Тетяна (Самая-Т) співачка
Середа Андрій музикант (гурт„Кому вниz”)
Сміяна Анастасія редактор сайту „Кому вниz”
Степаненко Сергій музикант, менеджер гурту „Кому вниz”
Ступак Антон музичний журналіст
Ступка Олег звукорежисер, саундпродюсер
Сухарєв Олег вокаліст гурту „Самі Свої”
Одольська Марина співачка
Очеретяний Богдан музикант (гурт „Mad Heads”)
Петриненко Тарас співак та композитор
Позняк Наталія журналіст
Положинський Олександр виконавець (гурт „Тартак”)
Попова Алла співачка
Потьомкін Олександр звукорежисер, продюсер
Різник Володимир продюсер,звукорежисер
Таранов Андрій музикант (гурт „Matrosov ensemble”)
Титаренко Ярослав модератор сайту,музикант
Тищенко Олександр співак
Ткачук Олексій музикант (гурт „Оркестр Янки Козир”)
Турянська Олександра музикознавець
Французов Сергій музикант, лідер гурту „Sбей пепел’S”
Холод Юріймузикант (гурт „The Same”)
Хом’як Тимофій директор „Арт-Вертеп”
Чайка Роман музикант, журналіст (гурт„Мертвий півень”)
Чичканова Оксана музичний журналіст
Чопик Юрій музикант (гурт„Мертвий півень”)
Чубай Тарас лідер гурту „Плач Єремії”
Чубай Соломія співачка, авторка текстів
Шинкарук Ірина співачка
Шпортько Віктор співак
Шпортько Олексій актор і співак
Ярмолюк Олена менеджер гурту „Будет”

До уваги :
– збір підписів триває;
– перелік музикантів, продюсерів, фахівців подається за абеткою.

Лист відкритий для підпису вітчизняними музиками, продюсерами, функціонерами шоу-бізу, професійними та громадськими організаціями.

Ви можете ознайомитися з текстом відкритого листа в Інтернет-мережі за віртуальними адресами:
www.urok.domivka.net

Долучити свій підпис Ви зможете в Інтернет-мережі за адресою електронної пошти:
urok@domivka.net

Координатори проекту :

-Олександр Зирін (незалежний ТБ-продюсер, режисер-постановник ТБ)
телефон у Києві 440-90-54;
-Олександр Литовка (директор агенції „ЛІСА-СТАР”, продюсер та творчий керівник „Оркестру Янки Козир”)
телефон: 8-067-940-75-07 ;
-Олексій Ткачук (музикант)
телефон: 8-067-799-24-30 .
-Наталя Лігачова (керівник Інтернет-проекту „Телекритика”)
телефон у Києві: 458-44-40

Ініціативний комітет:

Продюсерська агенція „ЛІСА-СТАР”(Київ)
Інтернет- проект „Телекритика”(Київ)
Інтернет проект „УРОК”(Київ)

Інформаційна довідка
до відкритого листа українських співаків, музикантів, авторів, підприємців шоу-бізнесу
з приводу катастрофічної ситуації в аудіовізуальному просторі України.

Базове законодавче забезпечення.
Конституція України:
– ст.10 : „ Державною мовою в Україні є українська мова”
– ст..42 : „Держава забезпечує захист конкуренції у підприємницькій діяльності.
Не допускаються зловживання монопольним становищем на ринку, неправомірне обмеження конкуренції та недобросовісна конкуренція…”(прийнято і діє з 28 червня 1996 року).
Закони України –
„Про телебачення і радіомовлення”:
-ст.8 Закону України „Про телебачення і радіомовлення”: „З метою захисту інтересів національного телерадіовиробництва… не менше 50 відсотків від загального обсягу мовлення кожної телерадіоорганізації мають становити передачі (фільми) виготовлені… в Україні”
-ст..9 Закону „Телерадіоорганізації ведуть мовлення державною мовою…”
(прийнято і діє з 21 грудня 1993 року).
„Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення”:
– ст..2 Закону „Основними завданнями Національної ради є…забезпечення виконання
телерадіоорганізаціями вимог чинного законодавства”;
– ст..30. Закону „Національна Рада здійснює контроль(нагляд) за:
– додержанням чинного законодавства в галузі телебачення і радіомовлення суб’єктами правовідносин України;
– додержанням телерадіоорганізаціями умов ліцензії;
– …додержанням телерадіоорганізаціями чинного законодавства України… щодо
державної мови”
– ст.32 „Права Національної ради та санкції, які нею застосовуються”(повністю)
(прийнято і діє з 27 вересня 1997 року);

Результати незалежного моніторингу ефіру українських музичних телевізійних каналів
„М-1”, „OTV”, „Enter-music”.

Час проведення : жовтень-листопад 2003 року.
Методика проведення: вибірковий („прайм-тайм”) та безперервний перегляд ТБ-каналів.

Український музичний канал „М-1”:
– 24.10.2003 року, час перегляду: з 18.04 до 22.47, з 47 відеокліпів 9 вітчизняні;
– 29.10.20032.00 до 23.59( за 22 години ефірного часу) було продемонстровано 249 відеокліпів або їх фрагментів. З цієї маси лише 35- 38(виникають деякі проблеми з ідентифікацію певних виконавців) можуть бути названі вітчизняними (максимум до 15%). Канал поставив в ефір програму власного виробництва „TVій формат” за участю Олега Скрипки хронометражем 38 хвилин;
-30.10.2003, 18.00-21.00,з 34-5 (до 14,7%)
-31.11.2003, 18.05 -22.55, з 28 -6(до 21,4%)
-2.11.2003, 6.49 – 9.30 та 20.35 – 21.25,з 46 -6 ( до 13,04…%)
-5.11.2003, 00.43-03.03, з 36 – 3 (до 8,33%);
-8.11.2003, 15.57-19.03, 32-3(до 9,33%);
-10.11.2003, 19.00-22.57, з 34 -7(20,5%);
-11.11.2003,13.35-19.00 та 19.00-23.00, з 78-9(до 11,6%);
-12.11.2003, 11.19 до 13.46 та 20.30-23.10, з 51-10(19,6%)
Відсоток вітчизняного музичного продукту: від 8% до 25% (в середньому-16,5%)

Вітчизняний музичний канал „Еnter musiс”:
-5.11.2003, 17.43-23.00, з 56-4 ( до 7,1 %);
-6.11.2003, 6.02 – 9.00 , з 36- 2 (до 5,5 %).
Відсоток вітчизняного музичного продукту в середньому – 6,3%

Музичний канал „OTV”:
– 24.10.2003, 14.00-17.00, з 11 -3(до 27,2%);
– 30.10.2003, 14.00-17.00,з 11-3 (до 27,2%);
– 31.10.2003, 19.30-22.59, з 27-5 (до 18,5 %);
– 4.11.2003, 8.05-10.29, з 27 -5 (до 18,5%)
Відсоток вітчизняного музичного продукту в середньому – 22,7%

Результати моніторингу ефіру радіостанцій, які працюють в FM-діапазоні у м.Києві

Час проведення – 2002- 2003 роки.
Методика проведення: вибіркове безперервне прослуховування ефіру („прайм тайм”) та запис фрагментів програм.
Радіостанції FM-діапазону, мовлення яких було проаналізовано: 95,6(ТРК „Золоті ворота”),96,4 („Хіт-FM”) ,98,5(„Русское радио-Украина”) ,99 („Радіо Ностальжі”),99,4,100,5(„Радіо Супер Нова”),101,9 („Радіо шансон”), 102,5 („Просто радіо”), 105 („Промінь”), 105,6 (Радіо „Столиця”),106(„Шансон-Доросле радіо”), 106,5 (Радіо „Кіс ФМ”),107(Радіо Європа Плюс),
107,9 („Наше радіо”)…
Відсоток вітчизняного музичного продукту в середньому становить – не більше 10%.

Витяги із „Звіту Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення за 2002 рік”
…З частини „Програмне наповнення каналів телерадіоорганізацій”: „Сучасна структура електронних засобів масової інформації є визначальною для ситуації на внутрішньому ринку телерадіопродукту. Нині він є хаотичним, строкатим і значною мірою не відповідає моральним принципам і традиціям українського народу…”
…З частини „Виконання основних завдань Національної ради”: „…Забезпечення виконання телерадіоорганізаціями вимог чинного законодавства України у сфері телебачення і радіомовлення, реклами, авторського права і суміжних прав та контроль за його додержанням.
…За 2002 рік Національна рада відповідно до ст..32 Закону України „про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення” застосувала санкції до 6 телерадіокомпаній.”

Результати опитування вітчизняних співаків, музикантів, діячів шоу-бізнесу
щодо вимог незаконної оплати виходу в теле- та радіоефір вітчизняних відео та аудіо
продуктів (кліпів, записів, фонограм).
Кількість опитаних : більше двохсот.
Метод опитування: анонімне, усне, особисте.
Склад опитуваної групи: продюсери та менеджери музичних колективів та виконавців, співаки, музиканти, автори, композитори, володарі Гран-прі, переможці та лауреати міжнародних та всеукраїнських фестивалів і конкурсів, заслужені та народні артисти України.
Кількість учасників опитування, до яких з вимогами оплати не зверталися – 5 осіб
Відсоток опитуваних, у яких представники телерадіоорганізацій (в той або інший спосіб) вимагали гроші за вихід в ефір – 97,5%

Джерело: uaformat.com